חוק החולה הנוטה למות

חוק החולה הנוטה למות – מקנה את הזכות למות בכבוד

החוק מאפשר לאדם, בעודו בריא, לקבוע את האופן שבו יטופל כאשר יהיה במצב של חולה הנוטה למות ושאינו מסוגל להביע את רצונו, זאת באמצעות הוראות רפואיות מקדימות.

מטרת חוק החולה הנוטה למות: "להסדיר את הטיפול הרפואי בחולה הנוטה למות תוך איזון ראוי בין ערך קדושת החיים, לבין ערך אוטונומיית הרצון של האדם והחשיבות של איכות החיים". "חוק זה מבוסס על ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ועל עקרונות יסוד בתחום המוסר, האתיקה והדת". כלשון החוק.

חוק החולה הנוטה למות, כולל את הזכאות לדרוש טיפול רפואי, להימנע מקבלת טיפול רפואי ולהפסיק מתן טיפול רפואי שכבר החל. ייחודו של החוק בכך שהוא מאפשר לאדם להימנע, בהתאם לרצונו, מטיפול רפואי מאריך חיים כמו: טיפולים כימותרפיים, ניתוחים, חיבור למכונת הנשמה והזנה מלאכותית, ולתת הוראות אלו מראש, למקרה שבו לא יהיה מסוגל להביע את התנגדותו לטיפול לכשיהיה בערוב ימיו.
אדם רשאי לקבוע איזה טיפול רפואי יהיה מוכן לקבל, אם בכלל, ככל שייקבע כי הוא סובל מבעיה רפואית חשוכת מרפא ושתוחלת חייו אינה עולה על 6 חודשים גם אם יקבל טיפול רפואי.

 

חוק החולה הנוטה למות מרחיב את הזכות לסרב או להסכים לטיפול, מאפשר לאדם להביע את רצונו מראש לגבי טיפול רפואי עתידי בו, ככל וייקבע שהוא חולה הנוטה למות. החוק קובע כי קבלת החלטות בעניין זה תיעשה אך ורק לפי רצונו של המטופל עצמו, ולא לפי רצונם של בני משפחה או שיקולים אחרים.

בד"כ יכובד רצונו של החולה, אולם, חוק החולה הנוטה למות אינו מתיר חופש פעולה מוחלט:

  1. אסור לעשות כל פעולה המכוונת להמית את המטופל, או שתוצאתה, קרוב לוודאי, היא גרימת מותו.
  2. אסור לסייע לאדם להתאבד.
  3. אסור להפסיק טיפול רפואי רציף שהפסקתו עלולה להביא למותו של המטופל. מותר להימנע מחידוש טיפול רפואי רציף שנפסק שלא במכוון ושלא בניגוד לחוק, וכן מותר לא לחדש טיפול רפואי מחזורי.
  4. אסור להימנע מלתת לחולה הנוטה למות, שאינו כשיר, מזון ונוזלים, טיפול פליאטיבי וטיפול נלווה (גם אם הוא ביקש במפורש להימנע מכך).

אדם, "חולה הנוטה למות", הנותן הנחיות, עליו לקבל הסברים ומידע רפואי רק מרופא מומחה.

הנחיות רפואיות מקדימות יינתנו בכתב, על גבי טופס הנחיות רפואיות מקדימות, נותן ההנחיות יחתום בחתימת ידו על גבי הטופס, בפני שני עדים, שיהיו נוכחים יחד במעמד החתימה. העדים אינם יכולים להיות אנשים שיש להם אינטרס כלכלי או אחר בנותן ההנחיות. העדים יאשרו באותו מעמד, בחתימת ידם, על גבי טופס ההנחיות הרפואיות המקדימות כי מתקיימים כל אלה:

  1. נותן ההנחיות מוכר להם אישית, או הזדהה בפניהם באמצעות תעודה מזהה המכילה תמונה.
  2. לפי התרשמותם - נותן ההנחיות היה ערני, מדבר לעניין וללא סימנים להפעלת לחץ עליו.
  3. הם אינם מיופי כוחו של נותן ההנחיות, ואינם מועמדים להתמנות למיופה כוחו.
  4. אין להם כל אינטרס כלכלי או אחר בנותן ההנחיות. (בעל אינטרס כלכלי עשוי להיות גם בן משפחה, יורש של נותן ההנחיות).

בתחילת 2018 משרד הבריאות אישר  את טופס "ייפוי כוח מקוצר" למתן הנחיות רפואיות לטיפול רפואי לפי חוק החולה הנוטה למות. טופס זה פוטר את החולה מהצורך לגשת לרופא לשם מילוי הטופס ואישורו על ידי משרד הבריאות, וניתן להדפיסו ולמלא עצמאית.

טופס זה מיועד למילוי בידי אדם המעוניין למנות מיופה כוח, כדי שיהיה מוסמך להחליט במקומו על הטיפול הרפואי שיינתן או שלא יינתן לו, אם יוגדר כחולה הנוטה למות שאינו בעל כשרות, או חולה הנוטה למות בשלב סופי שאינו בעל כשרות.

 


לוגו חיים חזיזה

חיים חזיזה עורך דין ומגשר

במשרד עורך דין חיים חזיזה אתם מקבלים מעטפת שירותים ואתכם כל הדרך עד להסכם.
כל אדם ונסיבותיו, כל אדם הוא עולם ומלואו.

הנאמר באתר הינו כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
לקבלת ייעוץ משפטי ספציפי, מומלץ ורצוי לפנות לתיאום פגישת ייעוץ

כתובתנו:
הזית 2, מגדל העמק

טלפון: 052-655-1111

סרקת והפרטים אצלך